2 oktober 2022

Summering av NOC Dagen 2015

NOC (Natural Organic Cosmetics) Sweden är en branschorganisation för varumärken som tillhandahåller naturliga, ekologiska hudvårds- och skönhetsprodukter som grundades 2014 på initiativ av 5 av de ledande märkena inom branschen: Weleda (Henrik Olténg), AnneMarie Börlind (Irene von Arronet), Maria Åkerberg (Maria Åkerberg), Dr Hauschka (Ingvor Lindgren) och Rosenserien (Carina Swartz).

NOC Sweden verkar bl a för:
→ Att skönhetsprodukter ska vara naturliga, ekologiska och framställda på ett etiskt sätt.
→ Att öka kunskapen om NOC hos konsumenter, media och näringsliv.
→ Att påverka lagstiftningen i frågor som rör kosmetik allmänt och naturlig ekologisk kroppsvård i synnerhet
NOC ska vara det självklara valet för den svenska hudvårdskonsumenten.

Jag deltog på NOC dagen 2015 den 2 juni 2015 ute på Djurgården Stockholm på Restaurang Josefina. Ett heldagsseminarie med fullspäckat schema från början till slut 08.00-15.00. Jag tänkte dela med mig lite av det som togs upp under seminariet. Skulle jag rapportera allt i detalj skulle det bli nästan kunna bli en mindre tidskrift 😉 med mycket siffror och statistik. Så jag ska försöka hålla mig till det jag tycker var mest relevant rörande just naturlig/ekologisk hudvård och skönhet som även kan vara intressant för alla er som är intresserade av den inriktningen.

nocdagen2015

En dag om marknaden för naturlig, ekologisk hud och skönhetsvård

Iréne von Arronet började med att berätta lite kort om NOC Sweden samt lite om dagens agenda.

Kicki Norman (Skönhetsmagasinet Daisy Beauty) pratade om Beauty Trender. Intressant att så många som 63% uppger att de upplever att deras hud är känslig. Många konventionella märken har tagit bort parabener i sina produkter. Parabenerna har då oftast ersatts av MI/MCI (Methylisothiazolinone) som har kopplats ihop med allergiska reaktioner. Inom EU förbjuds nu MI/MCI i vissa typer av produkter.

Pär Svärdson, grundare och VD av apotea.se pratade om näthandel och konsten att få den att växa snabbt med lönsamhet och samtidigt erbjuda låga priser. Av de ca 9100 olika produkter som de har i sitt utbud i dagsläget är ca 2000 ekologiska.

Solid Media Group erbjuder tjänster för social medier och digital marknadsföring. Bea, Josefin och Karl Johan från Solid Media Group pratade om hur man på bästa sätt ska använda sig av social media och vad man bör undvika att göra. Intressant att höra från deras synvinkel som “experter” vad som de rekommenderar och anser är det bästa sättet att nå ut i sociala medier.

Ann-Marii Patshijew, ordförande för PRO luonnonkosmetiikka, den finska motsvarigheten till NOC Sweden, berättade om deras branschorganisation som funnits sedan 2006 och vad en branschorganisation kan bidra med. PRO naturkosmetik rf är branschorganisation samtidigt som den fungerar som en informationskanal för alla när det gäller naturlig och ekologisk hudvård och skönhet. Just nu driver de inte någon utbildningsverksamhet utan koncentrerar sig på mässor och utställningar. En kommande mässa är ‘I love me’ i Helsingfors i höst. Pro naturkosmetik rf har en egen hemsida och finns även på facebook. Dock är både hemsidan och Facebooksidan endast på finska 😉

Julie Tyrell, VD för NATRUE (True Friends of Natural och Organic Cosmetics) certifieringsorganisationen som drivs som en ideell förening och grundades 2007. NATRUE har en av de strängaste certifierings kriterierna när det kommer till naturlig och ekologisk hudvård och skönhet. Julie pratade bl a om trender och utveckling internationellt samt vad som sker på europeisk nivå gällande regler och lagstiftning. Julie är en drivande kvinna som innehar extremt mycket kunskap. Jag är otroligt imponerad och blir inspirerad av hennes hängivenhet och kamp att föra talan för NATRUE. Det säger ganska mycket om henne som person då hon faktiskt även driver detta på en högre nivå som t ex föreläsningar inför EU Parlamentet. Det var helt fantastiskt att få lyssna till hennes föreläsning =) Mycket siffror, statistik ingår naturligtvis i en sådan här föreläsning men det tänker jag inte skriva om 😉 Däremot är det intressant att se resultatet av en oberoende europeisk studie som visar bl a 3 olika typer av användare av naturlig och ekologisk hudvård. De som visar oro över att utsätta sig själva för skadlig påverkan.  De som visar oro över vilken skada som de utsätter andra/annat för (djur, miljö,vår planet). 3» De som ser det här alternativet som en del av deras holistiska livsstil.

Iveta Kovacova från UK-baserade Organic Monitor presenterade bl a lite marknadsdata för både den europeiska och nordiska marknaden. Organic Monitor är ett undersöknings- och konsultföretag som helt fokuserar på ekologiskt och hållbarhet. Ser man på den europeiska marknaden gällande naturkosmetik så ligger Tyskland i topp med 6,1 % (av den totala marknaden), Frankrike 4,0 % och Norden 2,4%. Norden omfattar Danmark, Sverige, Finland och Norge. Trend visar ökad oro för kemikalier och krav på mer ekologiskt. Av de nordiska länderna ligger användning av naturlig och ekologisk hudvård och skönhet högst i Danmark och lägst i Finland.

Sist ut var Anita Falkenek som är hållbarhetschef på Åhléns. Hon pratade om hur Åhléns satsar på hållbarhet och bra val. Åhléns BRA VAL märkta produkter är att se som en vägledning till ett bättre val. Under kategorien BRA VAL ingår produkter som är ekologiska/naturliga, miljömärkta, bra miljöval, hållbara material, återvinning samt Fairtrade. BRA VAL är således en allmän märkning då det saknas en märkning som talar om att den enskilda produkten är ekologisk, bättre för miljön eller Fairtrade. Lite luddrigt kan jag tycka men å andra sidan ställer jag väldigt höga krav på att märkningen ska vara så tydlig som möjlig. Så att vi konsumenter slipper missuppfatta och bli vilseledda i denna djungel. Alla har vi ju olika krav och önskemål 😉

NOC Dagen 2015 var en fantastisk intressant och givande dag, även för mig som är inte är branschmässigt involverad varken som företagare eller distributör. Men intresset är stort och jag suger åt mig av all kunskap som ges =)

Tack till NOCSweden, alla föreläsare samt deltagare för en dag fylld med härliga människor och nyttig kunskap.

Share some blog love

En tanke på “Summering av NOC Dagen 2015

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

fem × ett =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.